Likwidacja barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych
Przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków PFRON nie definiują zakresu żadnej z barier.
Interpretacja
Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych
określa:
•
bariery architektoniczne to
wszelkie utrudnienie występujące w budynku i w jego najbliższej
okolicy, które ze względu na rozwiązania techniczne, konstrukcyjne
lub warunki użytkowania uniemożliwiają lub utrudniają swobodę
ruchu osobom niepełnosprawnym;
•
bariery techniczne to
przeszkody wynikające z braku zastosowania lub niedostosowania,
odpowiednich do rodzaj niepełnosprawności, przedmiotów lub
urządzeń. Likwidacja tej bariery powinna powodować sprawniejsze
działanie osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie i umożliwić
wydajniejsze jej funkcjonowanie;
• bariery
w komunikowaniu się to
ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie
niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i/lub przekazywanie
informacji.
Realizacja powyższych zadań ma na celu umożliwienie lub w znacznym stopniu ułatwienie osobie niepełnosprawnej wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów z otoczeniem.
Podmioty uprawnione do otrzymania dofinansowania ze środków PFRON:
1) na likwidację barier architektonicznych – osoby niepełnosprawne, które mają trudności w poruszaniu się, jeżeli są właścicielami nieruchomości lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości albo posiadają zgodę właściciela lokalu lub budynku mieszkalnego, w którym stale zamieszkują,
2) na likwidację barier w komunikowaniu się i technicznych – osoby niepełnosprawne, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności.
Wniosek o przyznanie dofinansowania można pobrać w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Sierpcu, ul. Świętokrzyska 2a tel. 275-76-60 lub ze strony internetowej Biuletynu Informacji Publicznej: www.pcprsierpc.bip.org.pl
Pisemny wniosek o dofinansowanie likwidacji wyżej wymienionych barier osoba niepełnosprawna składa w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, właściwym dla jej miejsca zamieszkania.
Wnioski o dofinansowanie można składać przez cały rok.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie:
-w terminie 10 dni od dnia złożenia wniosku informuje podmiot, który złożył wniosek, o występujących we wniosku uchybieniach, które powinny zostać usunięte w terminie 30 dni. Nieusunięcie ich w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia;
-rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku;
-informuje wnioskodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku w terminie 7 dni od dnia rozpatrzenia kompletnego wniosku;
-w przypadku gdy, poweźmie wątpliwość odnośnie do podanych we wniosku o dofinansowanie danych, w szczególności co do wysokości dochodów i liczby osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, mających wpływ na przyznanie dofinansowania, wzywa wnioskodawcę do złożenia w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 14 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnień w sprawie lub dostarczenia niezbędnych dokumentów.
Wysokość dofinansowania likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych wynosi do 95% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
Podstawę dofinansowania zadań ze środków Funduszu stanowi umowa zawarta przez Starostę (Prezydenta miasta na prawach powiatu) z osobą niepełnosprawną lub jej przedstawicielem ustawowym.
Podstawą umownego zakresu prac stanowi załączony do wniosku o dofinansowanie kosztorys inwestorki lub zestawienie materiałów (w przypadku barier architektonicznych), oferta cenowa, proforma (w przypadku barier w komunikowaniu się i technicznych).
Po zakończeniu prac związanych z likwidacją barier, osoba niepełnosprawna przedstawia odpowiednio do zadania: kosztorys powykonawczy, zestawienie materiałów, rachunki i faktury – dokumenty rozliczające umowną kwotę. W przypadku likwidacji barier architektonicznych następuje kontrola związana z odbiorem prac przez pracownika PCPR w obecności osoby niepełnosprawnej. Po stwierdzeniu zgodności stanu faktycznego z umową i rozliczeniu przyznanego dofinansowania PCPR przekazuje kwotę dofinansowania wykonawcy robót albo sprzedawcom towarów.
Ważne informacje!
-
Warunkiem zyskania dofinansowania jest posiadanie ważnego orzeczenia o niepełnosprawności o którym mowa w art. 1, art. 5 pkt 1a lub art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społeczne oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 511 z późn. zm.), a w przypadku osoby o której mowa w art. 62 ust. 3 ustawy, kopię orzeczenia o stałej lub długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym wydanego przed dniem 1 stycznia 1998 r., kopię orzeczenia lub kopię wypisu z treści orzeczenia należy podłączyć do wniosku.
-
Dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku uzyskały odpowiednio na te cele dofinansowanie ze środków Funduszu.
-
Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu.
-
Wysokość dofinansowania wynosi do 95% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia. Pozostałe 5% pokrywa wnioskodawca.
-
Dofinansowanie ze środków Funduszu nie przysługuje, jeżeli podmiot ubiegający się o dofinansowanie ma zaległości wobec Funduszu lub podmiot ten był, w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku, stroną umowy rozwiązanej z przyczyn leżących po stronie tego podmiotu.
-
Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych przysługuje oddzielnie na każdy rodzaj zadania.
-
Jeżeli przedmiotem dofinansowania jest np.: budowa podjazdu do budynku mieszkalnego lub dobudowa windy, w zależności od kwestii własności budynku lub ziemi, należy dopełnić następujących formalności:
-wystąpić do wydziału architektury urzędu dzielnicowego o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (w celu sprawdzenia, że planowana budowa podjazdu jest zgodna z przeznaczeniem),
-przedstawić zgodę właściciela gruntu na budowę podjazdu, gdy właścicielem jest gmina, należy uzyskać dzierżawę tego terenu,
-po uzyskaniu pozytywnej decyzji, należy w tym samym urzędzie złożyć projekt architektoniczno-budowlany podjazdu,
-uzyskać pozwolenie na budowę.
Na podstawie:
-
Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz.U z 2018 r. poz. 511 z późn. zm.).
-
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków PFRON (Dz.U. z 2015 r. poz. 926)
Agnieszka Gorczyca
-/-
Dyrektor PCPR
Osoba prowadząca sprawy:
Doradca osób z niepełnosprawnością – Aneta Kopczyńska tel. 24 275 76 60,
e-mail pcpr.sierpc@wp.eu
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Kaczmarczyk Sylwia
- Data udostępnienia w BIP: 2018-09-26 12:38:24
- Informacja zaktualizowana przez: Kaczmarczyk Sylwia
- Data ostatniej aktualizacji: 2019-01-07 08:18:28
- Liczba odsłon: 2313
- Historia dokumentu: