Zobacz podgałęzie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sierpcu
uchwala_w_sprawie_utworzenia_pcpr.jpg
utworzone na mocy Uchwały Nr 26 IV/99 Rady Powiatu w Sierpcu z dnia 27.02.1999r. jest samodzielną jednostką organizacyjną, powołaną do realizacji zadań własnych, jak i z zakresu administracji rządowej.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, (Dz. U. z dnia 18 grudnia 2008 r., Nr 223, poz. 1458),
2. Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej ((Dz. U. z 2009 r. Nr 175,
poz. 1362, z późn. zm.),
3. Innych ustaw i aktów wykonawczych w zakresie, w jakim dotyczą one zadań powiatu w dziedzinie pomocy społecznej,
4. Regulaminu Organizacyjnego PCPR.
Podstawową formą działania jest praca socjalna rozumiana jako działalność zawodowa skierowana na pomoc osobom, rodzinom we wspomaganiu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz na tworzeniu warunków sprzyjających temu celowi.
Do zadań realizowanych przez PCPR w szczególności należy:
1. Organizowanie i zapewnienie usług w określonym standardzie w domu pomocy społecznej o zasięgu ponad gminnym oraz kierowanie osób ubiegających się o przyjęcie do domu pomocy społecznej.
2. Opracowywanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
3. Udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach petentom, korzystającym z pomocy społecznej.
4. Organizowanie i prowadzenie specjalistycznego poradnictwa w tym rodzinnego dla rodzin naturalnych i zastępczych.
5. Zapewnienie szkolenia i doskonalenia zawodowego.
6. Doradztwo metodyczne dla ośrodków pomocy społecznej i pracowników socjalnych,
7. Pomoc w integracji ze środowiskiem dla osób opuszczających niektóre rodzaje placówek opiekuńczo – wychowawczych, zakładów dla nieletnich, określonych odrębnymi przepisami i rodzin zastępczych.
8. Organizowanie opieki w rodzinach zastępczych oraz udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci.
9. Przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz pokrywanie wydatków związanych a kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym niektóre typy placówek opiekuńczo – wychowawczych, schroniska, domy pomocy społecznej i rodziny zastępcze.
10. Pomoc uchodźcom.
11. Podejmowanie innych działań wynikających z rozeznania potrzeb.
12. Zadania na rzecz osób niepełnosprawnych, mające na celu ograniczenie skutków niepełnosprawności, realizowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.):
a) współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej tych osób,
b) dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych, organizowanych w ośrodkach posiadających aktualny wpis do „ Rejestru Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych ośrodków uprawnionych do organizowania turnusów rehabilitacyjnych lub przyjmowania grup turnusowych”,
c) dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
d) dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
e) dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych.
Agnieszka Gorczyca
-/-
Dyrektor
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Majerska Monika
- Data udostępnienia w BIP: 2006-04-28 06:03:52
- Informacja zaktualizowana przez: Kaczmarczyk Sylwia
- Data ostatniej aktualizacji: 2018-10-19 13:41:34
- Liczba odsłon: 4267
- Historia dokumentu: