Cechy dobrej komunikacji

Utrzymuj kontakt wzrokowy:

Schyl się do poziomu małego dziecka lub kucnij. Patrz w jego oczy, zarówno gdy do niego mówisz, jak i wtedy, gdy ono mówi do ciebie.

Znajdź czas:

Kiedy rozmawiasz z dzieckiem, koncentruj się tylko na tym. Nie angażuj się w inne zajęcia, ale też przerwij te aktualnie wykonywane. Jeżeli nie masz czasu na rozmowę z dzieckiem, powiedz mu o tym. Lepiej odłożyć rozmowę niż być w niej równolegle do innych zajęć.

Bądź w bliskim kontakcie:

Zwróć się całym ciałem w kierunku dziecka: odwróć się do niego, podejdź bliżej, usiądź obok, kucnij – tak by znajdować się na jego poziomie.

Mów zrozumiale:

To, co mówisz do dziecka, musi być dostosowane do jego wieku (zrozumiały język zarówno pod względem doboru słów, jak i stylu), a ton twojego głosu powinien być adekwatny do przekazywanego komunikatu.

Bądź konkretna/-y.

Unikaj uogólnień typu „zawsze", „nigdy":

Kiedy oczekujesz, że dziecko będzie się zachowywało grzecznie w przedszkolu, zamiast mówienia: „Zawsze jesteś niegrzeczny”, wyrażaj się konkretnie, powiedz np.: „Chcę, żebyś w przedszkolu słuchał pani i wykonywał jej polecenia”.

Zachowuj spójność między tym, co mówisz, z tym, jak to robisz:

Jeśli mówisz do dziecka: „Przestań mnie bić”, to postaraj się, by twoja mina była przy tym poważna, stanowcza, a postawa ciała sugerowała, że nie masz ochoty na kontakt, dopóki maluch nie przestanie. Możesz się odsunąć z zasięgu jego ciosów. Możesz też wyrażać się poprzez gesty (akceptujące lub dezaprobujące), wyraz twarzy, miny, uśmiechy, marszczenie brwi czy postawę ciała.

Przekazując dany komunikat, zadbaj o to, by to, co mówisz, było zgodne z tym, jak to mówisz i jak w danym momencie wyglądasz.

Zachęcaj do wypowiedzenia się, zamiast przerywania i dopowiadania:

Stosuj formy typu „mhm”, „aha”, „powiedz o tym coś więcej”.

Zadawaj pytania:

Jeśli nie masz jasności, czy dziecko zrozumiało twój komunikat, dopytuj, sprawdzaj, czy rozumie.

Jeżeli chcesz sprawdzić, czy dobrze zrozumiałaś/-eś komunikat dziecka, możesz powtarzać innymi

słowami to, co do ciebie powiedziało, i zaczekać, czy potwierdzi.

Akceptuj:

Traktuj poważnie to, co mówi do ciebie dziecko, nie wyśmiewaj go, nigdy nie bagatelizuj jego problemu. Pokazujesz mu w ten sposób, że szanujesz co do ciebie mówi i tym samym uczysz go, żeby szanowało to, co ty mówisz do niego

Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: Wierzbicka Renata
  • Data udostępnienia w BIP: 2024-06-11 13:26:52
  • Informacja zaktualizowana przez: Wierzbicka Renata
  • Data ostatniej aktualizacji: 2024-06-11 13:30:10
  • Liczba odsłon: 195
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 1138412]

przewiń do góry