Zobacz podgałęzie
Instytucjonalna piecza zastępcza
Instytucjonalna piecza zastępcza jest sprawowana w formie:
1) placówki opiekuńczo-wychowawczej;
2) regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej;
3) interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego.
Sąd umieszcza dziecko w instytucjonalnej pieczy zastępczej, jeżeli brak jest możliwości umieszczenia dziecka w rodzinnej pieczy zastępczej lub z innych ważnych względów nie jest to zasadne.
Placówki opiekuńczo–wychowawcze zapewniają całodobową opiekę i wychowanie dzieciom, których rodzice trwale lub okresowo nie mogą, nie potrafią lub nie chcą stworzyć im właściwych warunków życia i rozwoju. Umieszczenie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej powinno służyć reintegracji rodziny, przywróceniu kompetencji wychowawczych rodzicom.
Zadania placówek opiekuńczo-wychowawczych
Placówka opiekuńczo-wychowawcza:
·
zapewnia
dziecku całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja jego
niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe,
zdrowotne, bytowe, społeczne
i religijne;
· realizuje przygotowany we współpracy z asystentem rodziny plan pomocy dziecku;
· umożliwia kontakt dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd postanowi inaczej;
· podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny;
· zapewnia dziecku dostęp do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych;
· obejmuje dziecko działaniami terapeutycznymi;
· zapewnia korzystanie z przysługujących świadczeń zdrowotnych.
Typy placówek opiekuńczo-wychowawczych:
Placówka opiekuńczo-wychowawcza jest prowadzona jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu:
1) socjalizacyjnego;
2) interwencyjnego;
3) specjalistyczno-terapeutycznego;
4) rodzinnego.
Placówka
opiekuńczo-wychowawcza współpracuje z sądem, powiatowym centrum
pomocy rodzinie, rodziną, asystentem rodziny, organizatorem
rodzinnej pieczy zastępczej oraz
z innymi instytucjami i
osobami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych
placówki opiekuńczo-wychowawczej. Warunkiem koniecznym jest
uzyskanie przez te osoby akceptacji dyrektora placówki
opiekuńczo-wychowawczej oraz pozytywnej opinii organizatora
rodzinnej pieczy zastępczej.
Wychowankowie mogą przebywać w placówce opiekuńczo-wychowawczej po uzyskaniu pełnoletniości, za zgodą dyrektora placówki, nie dłużej niż do ukończenia 25. roku życia, jeżeli się uczą lub legitymują się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i uczą się.
W regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej są umieszczane dzieci wymagające szczególnej opieki, które ze względu na stan zdrowia wymagający stosowania specjalistycznej opieki i rehabilitacji nie mogą zostać umieszczone w rodzinnej pieczy zastępczej lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
W interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym umieszcza się dzieci, które wymagają specjalistycznej opieki oraz, które w okresie oczekiwania na przysposobienie, nie mogą zostać umieszczone w rodzinnej pieczy zastępczej. Pobyt dziecka w interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym nie może trwać dłużej niż do ukończenia przez dziecko pierwszego roku życia.
Regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne oraz interwencyjne ośrodki preadopcyjne zapewniają specjalistyczną opiekę medyczną i rehabilitację dzieciom umieszczonym w tych placówkach i ośrodkach.
Za tworzenie i rozwój rodzinnej pieczy zastępczej odpowiedzialny jest starosta powiatu, który wykonuje zadania w zakresie pieczy zastępczej za pośrednictwem powiatowego centrum pomocy rodzinie i organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. W ponoszeniu wydatków na utrzymanie dzieci w pieczy zastępczej w części partycypuje też gmina, z której pochodzą dzieci umieszczone w pieczy zastępczej (w pierwszym roku w 10%, w drugim 30%, a w trzecim i następnych – 50%).
Agnieszka Gorczyca
-/-
Dyrektor PCPR
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Gorczyca Agnieszka
- Data udostępnienia w BIP: 2018-09-10 11:28:05
- Informacja zaktualizowana przez: Kaczmarczyk Sylwia
- Data ostatniej aktualizacji: 2018-10-26 11:29:53
- Liczba odsłon: 2119
- Historia dokumentu: